Circus Sankt Pauli

FCSP USA.jpgWat doe je als je in het voetbalseizoen glansrijk als 12e eindigt in de tweede Duitse Bundesliga? Natuurlijk kapitaliseer je dat ‘succes’ met een uitgebreide promotietour in de Verenigde Staten. Of schiet FC ST Pauli nu een beetje door en is de club een ‘reclamespeeltje’ geworden van de marketingafdeling en de kledingsponsor? De meningen zijn verdeeld, maar de aantrekkingskracht van de Kiezkicker blijft verbazen. De club behoort al jaren tot de top 100 meest populaire voetbalclubs ter wereld en kan zich -ook in Amerika- qua populariteit moeiteloos meten met de groten der voetbalaarde.

Het was best wel voetbalnieuws de afgelopen weken: de USA tour van FC ST Pauli. En inderdaad, het zag er héél lekker uit allemaal. Met name die wedstrijd tegen Detroit City FC was indrukwekkend. Een spectaculair resultaat (2-6) in een wedstrijd waarin Sami Allagui het net ineens wél wist te vinden. Maar vooral ook een uitermate sfeerrijk gebeuren. Surrealistisch bijna. Immers: een ‘matige’ tweedeklasser die in de States zoveel enthousiasme weet los te maken.

De vraag is: wat kan de club er effectief mee? Waarschijnlijk niet veel meer dan de merchandise verkoop een boost geven en daarmee de US Webshop een financiële impuls. Daar begint ook het gemopper van een deel van de achterban. In hun ogen wordt de club té commercieel. Is er sprake van een ‘uitverkoop’ van het merk Sankt Pauli. Het begin van het einde. Voor deze critici was het bezoek aan kledingsponsor Under Armour koren op de molen. UA wordt als uitermate fout beschouwd, met name nadat de CEO van het merk Trump supporter bleek en het merk de jacht- lees schietsport bleek te sponsoren. Naar verluidt heeft een deel van de oude getrouwen, zoals de fameuze Doc Mabuse (die ooit de Jolly Roger introduceerde), zich inmiddels van de club afgekeerd. Voetbalcultuur beleeft men tegenwoordig bij Altona 93.

Is Sankt Pauli écht de club van de hipsters geworden? Ik denk dat het erg meevalt. Om de club staande te houden in de Tweede Bundesliga moet er gewoon geld in het laatje komen. De kritische achterban verwacht immers ook dat de club niet weer terugzakt naar de Regionalliga. En dat vraagt om een begroting die de club in staat stelt om de selectie op peil te houden. Met alleen de verkoop van tickets en TV gelden lukt dat niet.

banner
Er is meer nodig. En zeker nu de marketingrechten van het merk Sankt Pauli en de Jolly Roger weer in eigen handen zijn heeft de club een sterke marketingtroef in handen. Via de verkoop van merchandise kan een populaire club als FCSP de inkomsten aardig opkrikken. Een kans die de directie terecht niet laat lopen. Ook een US promotie tour past daarbij. Zeker als het bezoek aan Under Armour wordt gecombineerd met licht provocerende foto’s bij het Witte Huis, een wedstrijd tegen een team met een gelijkgestemde achterban en andere activiteiten die het gedachtengoed van de club ondersteunen: geen racisme, sexisme en homofobie!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s